Personal Blog

Sunday, October 5, 2008

Zaman Sekolah Rendah

sekolah? ..zaman sekolah merupakan zaman yang cukup bernilai buatku, terlalu banyak pengalaman yang cukup indah telah aku lalui bersama rakan-rakan sepermainanku.. aku tidak pernah lupa kalimah" cikgu..rakan-rakan.. sekolah.. kelas..perhimpunan..kantin".. kerana ianya sesuatu yang sentiasa bermain di benakku, apatah lagi andai ada rakan-rakan yang datang menyapa dan cuba mengajakku bercerita tentangnya..namun terasa puas apabila sesekali mengenangkannya..hmmmm sekolah rendah? aku bersekolah di SK Batu Payung, Tawau, Sabah .bukanlah suatu nama yang cukup gah di daerah tersebut. dan aku juga bukanlah dari golongan bijak pandai sebagaimana sahabat-sahabatku yang lain yang berada sekolah itu, tetapi aku cuma pelajar biasa yang menumpang di sekolah tersebut untuk belajar mengeja, mengira, membaca alif+ba+ta..namun walau aku tidak sehebat mana,tetapi aku masih dikenali oleh guru-guru disekolah tersebut, ini mungkin disebabkan sikapku yang agak "low profile" dan "ringan tulang" masa itu (bukan nak "angkat bakul" cuma nak bagitau..). Pukul 3.30 selepas balik dari sekolah , makan dan minum serta beristirehat seketika , aku terpaksalah pula melangkah kaki bergegas ke surau untuk belajar mengaji al-quran..mengenal tajwid, menulis jawi dan belajar agama daripada seorang guru agama yang mengajar di kampung tu..sesudah letih seharian menuntut ilmu , aku dan rakan-rakan akan turun ke padang untuk bermain bola bersama-sama..begitulah rutin kehidupanku seharian semasa darjah 1 hingga 6...

0 comments: